e.k.o.running.blogg

Feet don't fail me now. Take me to the finish line.

5 dagar i Bankok med omnejd

Publicerad 2013-10-29 07:30:42 i Allmänt,

Hurra jag kan använda min dator igen! Något konstigt men inställningarna på min dator har gjort att jag inte har kunnat använda blogg.se och en del andra sidor. Eftersom jag inte jobbar med data så fick jag till slut hjälp av en av hotellets pesonal och nu funkar det fint än så länge...
Här kommer en sanbb resume av vad som har hänt de senaste fem dagarna..
 
Fredag 25/10 Grand Palace
Det kungliga palatset och templet med smaragd buddhan. Det här stället är som en julgran. Glitter, gud, förgyllningar, spegelmosaik, skulpturer, sinderier och en och annan porslinsfigur. Man kan inte annat än bli imponerad.
Hela det klockformade templet är täkt med ca 1x1 cm förgyllda mosaik plattor, i solen ser det ut som att templet är gjutet i guld.
 
Thai Gandalf?
Under palatsvistelsen blev det också ett besök på Queen Sirikit  Museum of Textiles. Mycket fint museum om thai siden och drottningen arbete att mordernsera thailänska kvinnors sätt att klä sig utan att glömma ursprung eller tardition. Mycket intresant.

Eftermiddagen bjöd på shopping i MBK center. En inomhus marknad där man kan pruta hej villt och hitta det mesta från märkeskopior till thailändskt hantverk och souvenirer samt en mängd restauranger och caféer.
 
Lör 26/10
Chauchak Weekend Market. Värdens största marknad, mer än 8000 olika stånd som säljer allt, jag menar allt. Det var lite för mycket för min smak. Gick runt i någon timma tog en 45 min fot och nack massage, köpte lite souvenirer. Hemfärden tog evigheter. Sky train inga problem, men sen att hitta en taxi och sen helgtrafiken... OMG. Efter en skön dusch belv det ialla fall en god middag, det är svårt att äta äcklig mat här och en tidig kväll.
 
Ett lunchhak på Chatuchak
 Ståndet med plastfrukter

Söndag 27/10 Utflykt!
Blev hämtad på hotellet för att åka på liten utflykt. Tre stopp var planerade i Ratcaburi och Kanchanaburi provinserna väster om Bangkok. De var de två första stoppen som jag väldigt gärna ville se. Först till Damoen Sadauk Floating market. Som det låter en flytande marknad. Souvenirer, hantverk blandas upp med färsk frukt, mat och dryck allt på båt.
Banana and mango boat

Efter marknaden stannade vi i Kanchanaburi stad. Det är där Burma Railway eller Death Railway, järnvägen som går mellan Bangkok och Burmas (Myanmar) dåvarande huvudstad Rangoon går över floden Kwai. Järnvägen byggdes av Japanerna under andra världskriget med "hjälp" av nästan 250000 arbetare och krigsfångar var av hälften dog under arbetets gång. Bron bombades av de alierade under kriget och idag har man resturerat nästan hela bron till orginal. Här hade jag kunnat stanna hela dagen för en det fanns även två museum i Kanchanaburi om järnvägen och andra världskriget. Men nu stod det tigrar på schemat.
The bridge over the river Kwai
 
En bit utan för Kanchanaburi ligger Wat Pha Luang Ta Bua Tiger Temple. Det öppnades av Budistiska munkar 1994 och fungerar som ett skyddat hem för vilda djur som skadats eller hittats övergivna. Jag tyckte dock att det mer fungerade som en turistfälla. Men jag kan ju nu i alla fall säga att jag har klappat en tiger.
 
Mjau
Sa jag att jag var pälsdjursallergisk...
 
Måndag 28/10 Mera utflykt.
Denna dag till Ayuthaya som ligger norr om Bangkok.
På vägen dit så stannade vi i Bang Pa -In där det kungliga sommar residentet ligger. Ett myller av olika palats i från olika tidsåldrar, allt omgärdat av lummig grönska.
 
 
Ayuthaya är det forna huvudstaden av Thailand. Består av en ö som är omgärdad av  floden Chao Phraya. Denna Flod har sitt ursprung i norra thailand och nynnar ut i den Thailändska gulfen söder om Bangkok. Detta gjorde att det var ett naturligt ställe att bygga en stad som enkelt kunde försvaras då fieden måste an vända vattenvägen om man ville inta staden. Tyvärr lyckades Burmeserna med detta under slutet av 1700-talet och förstörde staden. Förödelsen var så stor att men istället för att bygga upp staden beslöt sig för att flytta den. Den thailändska staten har börjat med lite av restureringen efter det att Ayuthaya på 50-talet blev upptaget på Unescos världsarvslista. Lummig grön ö med massor av ruiner. En av ruinerna innhåller den sk.Tree Buddha. Någon plaserde ett Buddha huvud vid foten av ett ungt träd för över 300 årsedan och nu har trädet vuxit runt huvudet utan att det har förstörts.
Eftermiddagen spenderades på en båt tillbaka till Bangkok. Buffé lunch med en massa god mat och frukt.
 
 
Tree Buddha
 
När jag hoppat av båten i närheten av China Town blev det naturligt att vadra runt där resten av dagen. Den här stadsdelen är så häftig. Köpte lite lustiga prylar samt åt en fantastisk Roasted duck. Hem tog jag med Chao Phraya Expres, snabbfärja helt enkelt. så mycket snabbare än taxi o Tuk tuk och betydligt mindre avgaser.
China Town
 
 
Anka!
 
 
Nu hoppas jag att jag kan uppdatera bloggen lite oftare så jag slipper monster inlägg som detta =)
Ha det gott!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

e.k.o.running

Ella Kristina Ollonen. Jag skulle kalla mig själv löpare med många järn i elden. Sedan jag 2012 gjorde en klassiker, så har det blivit mer av både cykel och skidåkning. Men det är löpningen jag brinner för, framför allt marathon. Denna blogg är om mig och min träning, mitt liv och mina äventyr och dom jag delar dem med. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela