e.k.o.running.blogg

Feet don't fail me now. Take me to the finish line.

Sam Roi Yod - Hua Hin - Krabi - Ao Nang -Koh Phi Phi

Publicerad 2013-12-02 19:24:00 i Allmänt, löpning, thailand,

Efter att jag bjudit resortens personal och ägare på "swedish fika" lämnade jag Sam Roi Yod efter 30 dagars "träningsläger" för äventyr i södra Thailand. Första anhalt blev dock norr ut till Hua Hin där ifrån min nattbuss till Krabi skulle gå ifrån. I Hua Hin hann jag besöka den berömda nattmarknaden. Krims krams blandat med mat och dryckes försäljning på några trånga kvarter i centrala Hua Hib. Jag åt en fantastisk röd curry med musslor och annanas.
Hua Hins Nattnarknad
Vid kvart i tio klev jag på bussen. Stora bekväma säten som man nästan kunde luta helt bakåt för att kunna sova bekvämt. Sov gjorde jag men kanske inte den bästa sömnen. Vid halv sju på morgonen så var vi framme i Krabi. Där blev det lokal buss in till "stan" och en liten promenad runt för att kolla in läget och vänta på att något ställe skulle öppna så att jag kunde äta frukost. Efter det blev det buss igen till Ao nang, en populär kust stad ca 20 km från Krabi. Ao nang fungerar som en knutpnkt för båt o färjetrafik till och från öarna utanför Andaman kusten, som Kho Lanta, Pukhet, Kho Phi Phi. Väl framme i Ao Nang och efter en jobbig promenad med ryggsäcken lyckades jag hitta min Bungalow. Den var ok men lite dyr. Blev det en god Frappuccino på Sarbuks och en vända på stranden. Där det i ena änden sprang halv tama apor som klätrade upp på en del människor. lite halv läskigt och det var jag inte ensam om att tycka. På eftermiddagen blev det ett träningspass 18km distans. En regnskur hade friskat upp luften precis innan så det var friskt och skön för kroppen att få sträcka på sig. Dagen avslutades med en "seafood basket" på Sala Bua and Lo Spuntin en thailänsk/Italiensk crossover restaurang. Amazing!
Krabi i morgondis
Frukost
Ao Nang
Go fika!
Dont you touch my nuts!
Långsjärtsbåtar
Mat!
Den 1:a december lämnade jag fastlandet för Kho Phi Phi. Det här med att det var något lågtryck som ligger här nere över södern som ska ge ostadigt väder har jag inte sett till. Färjan avgick 09.30 och det var väldigt varmt, när färjan fick upp farten ute på havet fläktade det skönt. Resan tog ca 1h o 45 min. Väl på ön så var det inte svårt att hitta mitt hotell eller min bungalow. Precis vid Loh Dalum Bay. Min bungalow var väl inte den fräshaste jag sett men ok. Efter en skön dusch blev det brunch och lite kringdragande i de smala gatorna i Ton Sai. Jag gick in på en av alla dykbutiker. En som jag läst om och fått bäst omdömmen på nätet och hörde mig för. Så nu är jag anmäld till Open Water Diver. Här ska det äntligen tas dykcert! Jag började plugga teori på engång. Till baka i skolänken med andra ord. Tillslut sa magen ifrån och jag gick tillbaka mot min bungalow för att hitta någon stans att äta. Hittade en restaurang pricis på stranden i närheten. Den hette passande nog Ciao Bella. Maten var god men servicen var så där. Började nu ana oråd då musiken från flera av de intill liggande klubbarna spelade väldigt, väldigt hög musik. Det var eld shower, limbo där du fick en gratis "buket" om du som tjej dasade topless och naken om du var man.... Tillbaka i bungalowen hoppade sängen i takt med bashögtalarna 20 m bort.... under tiden jag inte kunde sova bokade jag ett nytt hotel och pluggade igen öronen och försökte  blunda lite...Så i morse packade jag ihop mina saker och checkade ut.Gammal är älst! Nu bor jag på ett trevligt, lungt, fräsht hotell som drivs av en indisk familj som heter Hotel Natsha... I morgon ska jag göra mina först introdyk på gruntvatten på morgonen och på eftermiddagen åker vi ut med båten för att öva i öppet vatten. Instruktör är fransk och gullig. Det här kommer att bli kul! Nu ska tant sova!
Mot Phi Phi!
Loh Dalum Bay
 Se upp där nere!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

e.k.o.running

Ella Kristina Ollonen. Jag skulle kalla mig själv löpare med många järn i elden. Sedan jag 2012 gjorde en klassiker, så har det blivit mer av både cykel och skidåkning. Men det är löpningen jag brinner för, framför allt marathon. Denna blogg är om mig och min träning, mitt liv och mina äventyr och dom jag delar dem med. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela