e.k.o.running.blogg

Feet don't fail me now. Take me to the finish line.

En vecka i paradiset!

Publicerad 2013-12-11 16:35:14 i Allmänt, thailand,

Det var dags att lämna Thailand och Koh Phi Phi. En vecka går fort när man har roligt. På tre dagar var jag färdig med Open Water Diver kursen och kunde ta två ut färder med båt och göra mina första fun dives med the Adventure club, dykcentret jag tog kursen hos. Ni som har dyk-cet eller provat på dykning behöver jag inte predika för, men ni som inte provat, gör det för guds skull! För det är en fantastisk upplevelse. Här finns en relion jag tror på fullt ut. Att tyngdlös få färdas i denna fantastiska undervartensvärld i all den färgrika prakt och att få se alla dessa fascinerande djur, hallelluja. Det är ju synd att det är en bit till tropiskavatten hemma i sverige, men nu har man ytterligare anledning att ta sig till varamare breddgrader lite oftare.
Dykningen kring Phi Phi är fantastisk. Det tar ca 30 min med båt till systerer ön Phi Phi Ley. På västra sidan ligger Malong och Palong och söder om ön ligger Bidah Nog o Bidah Nai. Mellan dyken ankrar båten i Maya Bay, i vilken beachen från filmen "the Beach" spelades in ligger. Pretty cool!
Till havs!
Koh Phi Phi Ley
Maya bay - The Beach, beach
Ombord på The Reefranger
Efter Phi Phi tog jag färjan till Phuket och Phuket town. Att ta sig från färjelägret och in till stan var ett ävetyr i sig. Då man först köpte en biljett sedan blev till sagd att vänta här, det tar två minuter, efter en kvart frågade jag snällt om någon vet något? Det tar fem minuter max! säger dom. En färja till kommer in och alla människor från den försvinner också iväg snabbt i minibussar och taxibilar. Detta är ett organiserat kaos av astronomiska mått mätt.
Det börjar bli allt glesare med bilar och bussar. Efter mer än en timme kommer en flummig thailändare fram med en kopia på min biljett, han tar med sig mig och fyra andra personer som också väntat ett tag på sin transport. Då svänger han upp i sin lilla Fiat från 76, där han själv knapt får plats. Vi börjar ju på en gång säga att vi kommer inte att rymmas alla sex i den blien plus allas ryggsäckar. Då tar chafören mina biljetter och skickar tillbaka mig till biljettdisken. Det är jag, personalen och ett gäng herrelösa hundar kvar vid kajen. Då brister det för mig, tårarna börjar rinna ur ögon jag kan inte kontrollera dem, tur att man har solglasögon. Jag försöker behärska mig och frågar igen om någon vet något om min transport. De tycker nog lite synd om mig och tillslut får jag en egen taxi direkt till mitt hotel. Hotellet i Pukhet The Memory at On On var faktiskt också med i filmen the Beach, fast då var det ett sunkigt gesthouse. De har renoverat upp det en hel del sen dess. Jag hade en säng i en fyra peroners sovsal som var hur fin som helst. Sov som en stock tills klockan ringde vid kl sju på måndag morgon. Det var dags att ta sig till flygplatsen. Efter gårdagens kaos hade jag bett hotellet boka en taxi åt mig och den var där när jag kom ner för att checka ut. När jag kom till flygplatsen och droppat bagage, tagit mig igenom säkerhetskontroll fått tagit i en kopp med kaffe och något som såg ut som en kanelbulle med smakade choklad så visar det sig att planet är försenat med 45 min. Jag tog en tupplur. jag börjar bli bra på det nu, kanske inte lika bra som en viss Bengt W jag känner, men det tar sig. Flyget tog mig till Kuala Lumpur huvudstaden i Malaysia. Mer om Malaysia kommer. Ha det gott alla!
Petronas towers by night
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tomas

Publicerad 2013-12-11 20:24:20

Jo, den där Bengt har mångårig träning på att ta tupplurar... ;-)
Själv är jag bara en glad amatör som sover på tåget till jobbet!
/Tomas

Svar:
e.k.o.running

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

e.k.o.running

Ella Kristina Ollonen. Jag skulle kalla mig själv löpare med många järn i elden. Sedan jag 2012 gjorde en klassiker, så har det blivit mer av både cykel och skidåkning. Men det är löpningen jag brinner för, framför allt marathon. Denna blogg är om mig och min träning, mitt liv och mina äventyr och dom jag delar dem med. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela