e.k.o.running.blogg

Feet don't fail me now. Take me to the finish line.

Cameron highlands

Publicerad 2013-12-14 17:31:53 i Allmänt,

Det tar ca fyra och en halv timme att ta sig från Kuala Lumpur upp på ca 1500 meters höjd och till "Hill station" Cameron highlands. Det var hit den brittiska societeten begav sig när det blev för varmt i Kuala Lumpur.  Eftersom de ligger så högt så blir det sällan varmare än 20-25 grader på dagarna och på kvällen kan det krypa ner under 10 grader.  Jag har frusit för första gången på den här resan. Jag fick bädda ner mig med byxor, strumpor, munkjacka och en handduk som extra täcke när jag gick ock la mig första kvällen. Jag bodde två nätter i Tanah Rata på ett mysigt hotell precis i ut kanten av stan.
HillView Inn
Jag hade bokat en heldagstur till på torsdagen, men jag blev visad till fel bil på morgonen så det blev två halvdagsturer istället. Det första stoppet på dagen blev en fjärilshus där de naturligtvis hade fjärilar, men också, insekter, ormar, skorpioner och blommor. Nästa stopp blev Boh´s te plantage och det är te:t som cameronhighlands är mest känt för. Vi fick guidning av hur skörd, framställning går till samt möjligheten att smaka en kopp te på en fin uteservering med utsikt över just te.  Dagen fortsatte med en tur upp till den högsta punkten man kan ta sig med bil i Cameron, till Gunnung Brinchang 2031 meter över havet. Som svensk fascineras man hur bördigt och grönt det är på den här höjden. Vägen var smal och krokig och växtligheten på bergssluttningarna förde alla fall min fantasi till Jurassicpark eller planeten Pandora i Avatar. Väl nere på ca 1700m så fick vi chansen att gå igenom denna "mossyforest" som de kallar den.  Mossor, ormbunkar och vilda orkidéer allt insvept i en tjock fuktig dimma. Dagen avslutades på en jordgubbsfarm. Det är inte bara te som växer bra här, de flesta av invånarna i Cameron highlands har jordbruk som yrke vilket gör att det odlas en mängd olika grönsaker, frukt, bär och blommor här. Men jag kan avslöja att de inte smakar som svenska.
Dag två i Cameron började med en timmes bil färd och sedan en lerig men rolig "djungle treck" till en plats där det fanns blommande Rafflesia värdens största blomma. Riktigt häftigt. Sedan var det bara att ta sig tillbaka genom leran, till hotellet ta en dusch och sätta sig på bussen tillbaka till KL och storstan. 
Stor blomma!
 
Väl där fick jag en positiv överraskning, det på går en två dagars streetfood festival på gatan utanför mitt hotell. Riktigt roligt att gå runt och titta på de stånden och se vad de lagar. Det blev en nudel wok med grönsaker och en soppa med några deg knyten med något oidentifierbart kött i. Det var gott i alla fall.
Nu väntar två dagar med sightseeing och shopping i KL.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

e.k.o.running

Ella Kristina Ollonen. Jag skulle kalla mig själv löpare med många järn i elden. Sedan jag 2012 gjorde en klassiker, så har det blivit mer av både cykel och skidåkning. Men det är löpningen jag brinner för, framför allt marathon. Denna blogg är om mig och min träning, mitt liv och mina äventyr och dom jag delar dem med. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela