e.k.o.running.blogg

Feet don't fail me now. Take me to the finish line.

Trollstigencamp13

Publicerad 2013-08-14 00:38:55 i Allmänt,

Här kommer en liten berättelse om vårt träningsläger i Åndalsnes 19-27/7

Fredag 19 Juni - Resdag

Alfta-Åndalsnes ca 64 mil, tidig start, lunch och proviantering i Funäsdalen, fika på Dovrefjäll ankomst Romsdalen och Åndalsnes vid sex tiden på fredag kväll. Vi hade hyrt två stycken stugor precis där Rauma älven mynnar ut i Rosdalsfjorden. Omgivna av fjäll, eller berg, som Store Trolltind (1788 möh) och Romsdalshorn (1550möh)    
Som ni kan förstå en spektakulär inramning!

Lördag 20 juli- Tre pass

07.30 Morgonjogg, från campingen utgick en ”motsjons stie” på 4,5 km som korsade älven/fjorden och tog oss upp i den lummiga lövskogen på bergens fot, mjuk grusstig och skogsstigar som blev en perfekt start på dagen.

10.30 Rullskidor. Uppvärmning och sedan teknik intervaller 3x100m med stående start samt 3x100m med flygande start. Sedan ett 1500m testlopp. Jag kom hopplöst sist, men detta har ingenting med min teknik att göra, eller det att jag inte åkt rullskidor på ett år, den enda förklaringen är att jag åkte på 3:or och alla andra hade 2:or under pjäxorna. =)

Under rullskids-passet sprack morgonens molniga väder upp och solen kom fram och lämnade oss inte på hela veckan!

Dagens tredje pass blev ett lugnt distans pass eller ”gandalfsjoggen” Distanslöpning ut efter bergsfoten in i Isdalen. Man slås varje gång hur bördigt och lysande grönt det är i dalarna kring dessa kraga berg.

På kvällen anslöt de sista två deltagarna till lägret, min bror Lemuren med flickvän Kerstin. Nu var alla 13 samlade. Och jag började få ont i halsen… 

 

 

 

 

 

 

Söndag 21 juli– Sjukstuga

Detta var lägrets tävlingsdag. I granndalen, i närheten av Valdal arrangerades ett så kallat ”motbakkelöp” Melfjellet opp. 7km upp för Melfjellet, 1100höjdmeter. Jag fick inte följa med, jag låg hemma och sov och försökte bli av med förkylningen, lika så Tom, skidåkaren från Tallåsen.  När dom andra senare på eftermiddagen kom tillbaka sa dom att jag inte missat något särskilt, det var över jävligt jobbigt tydligen att springa upp för ett berg…. Men Nicklas hade i alla fall fåt fiska lite i fjorden i Valdal och hade med sig en kasse med sej med sig tillbaka.

Måndag 22 juli– Fotografen och kaffeprogram

Förkylningen var mycket bätter när jag vaknade men tog det sunda beslutet att inte vara med på morgonjogg och förmiddags passet. Jag följde dock med för att skjusa skidåkarna över trollstigen och ner till Valdal där de skulle åka upp tillbaka ca 3 mil uppför. Nicklas, Tom, Toivo, Fredrik och Pär på rullskidor samt Sandra på cykel (både upp och ner) Jag tog bilen stannade och fotade, turistade vid ”Gullbrandjuvret” och köpte de godaste jordgubbarna jag ätit på länge.

På eftermiddagen blev det lätt jogg, löpskolning och lte teknik intervaller på gräset vid Åndalsnes IP samt avslutningsvis Team TNT* smått legendariska styrkeprogram Kaffeprogrammet.

 

 

 

 

 

 

Tisdag 23 juli- Køvsigen

Detta var dagen då tre av deltagarna tackade för sig och innan man får åka från detta läger måste man medverka i den inoficiella TNT* tävligen Trollstigenrace. 10 km upp för trollstigen. Anki och Sandra Sprang, Jon cyklade. Jag tog den gamla vandringstigen upp för berget. Ett äventyr. Vid vissa passager finns det ditsatta kedjor i bergsväggen för att man ska ta sig runt och upp för klippor. På vissa ställen låg man i bergets skugga så min GPS klocka inte hade någon satellitmottagning.  Det var rätt brant kan man säga. Sandra Anki och Jon gjorde mycket fina insatser på Trollstigen. Sandra slog mitt rekord från i fjol…

Även bror lemuren tog cykeln upp och sedan ner för trollstigen, med en kamera på bröstet, riktigt cool film blev det.

Efter det att vi vinkat av trion åkte vi och slappande lite i solen vid en badplats vid fjorden. Det är lite konstigt att ligga på en vit sandstrand med dessa höga berg, en del med snö fortfarande kvar samt turkosblått vatten så här långt norrut. Det blev även en tur en till Åndalsnes ”sentrum” för att kolla läget.

På kvällen blev det ett lite ”lättare” distans pass på bergssidan ovanför centrala Åndalsnes. När man springer på en smal stig på något som nästan kan beskrivas som en lodrät bergvägg och kommer till en skylt där det står ”Helvetet” på och man titta upp för backen och inte ser något slut så undrar man vad man håller på med. Tyvärr vrickade Niclas foten vilket senare visade sig vara ett benbrott på ett ben i foten.

 

 

 

 

 
 
 
Onsdag 24 juli – Tröttheten

Morgojogg som vanligt men det kändes att kroppen inte var helt hundra. Efter lite frukost och vila blev det ett kortare distans återhämtningspass och vila resten av dagen. Denna kväll var det dags för Tom och Fredrik att ta sig ann Trollstigen, För Tom blev det rullskidor och Fredrik Sprang. Frågan var om rullskidorna skulle slå benen. Det är utför i början innan stigningarna börjar. Rullskidorna tog inte oväntat en ledning men när stigningarna började så var det inget snack, Fredrik gick om och förbi. Fredrik klarade klättringen på 47,46 medans Tom stakade upp på 1.05, vilket var en klar förbättring från i fjol. Tänk om han kunde börja åka med frånskjut =)

 

 

 

 

 

 

Torsdag 25 juli – Romsdalseggen

På grund av Nicklas fot lämnade han, Tom och Johan lägret lite tidigare än planerat. Så de sista dagarna kramade jag, Toivo, Bibbi och Fredrik ut det sista av Romsdalen. Dagens enda pass – Romsdalseggen, 11 km vandringsled. Är det häftigaste jag har varit med om i träningsväg. Det blev inte så mycket löpning på grund av underlaget. Men vilken upplevelse. Man får ta bil eller buss till start punkten för denna vandring som av Norges turistförening har fått pris som Norges vackraste. Från start är det tuff stigning upp på själva ”Eggen” som mest är man uppe på ca 1200m över havet, sedan tar man sig mot Åndalsnes uppe på själva kammen av berget, på vissa ställen var inte stigen bredare än 40cm och lodrätt klippvägg på ena sidan och en 2km bergssluttning på andra. Utsikten är helt fantastisk och lika så var vädret.

Själva distansen låter inte så mycket men det tog mig, Toivo och Fredrik 5 timmar att ta oss tillbaka. Den sista kilometern var värst då du skulle ner åt centrum, man fick använda träd, stenar, ris och allt annat man kom åt för att få fäste för fötter och armar för att inte falla. Jag fick stanna flera gånger och skaka ur stummheten ur benen. Väl nere på trästockar till ben och en svidande solbränna efter ryggsäcken smakade det gott med en kall öl i gräset.  Det var även skönt att bada i den iskalla älven.  Kvällens köttfärssås har aldrig smakat bättre.

 

 

 

 

 

 

Fredag 26 juli – Turist

Det blev en långsam morgonjogg denna morgon men det kändes lite bättre i benen efteråt. Efter frukost tog vi bilen och förflyttade oss ut länge i kustbandet till Ålesund, en fantastisk fin liten kust stad. De gamla stadsdelarna bjöd på spännande arkitektur i jugendstil och mysiga små gränder. Vi promenerade mest runt, shoppade lite och åt en sen lunch uppe på en bergs knöl med hela staden och norska havet som utsikt.

 

 

 

Lördag 27 juli - Hemresa

Tiden går fort när man har roligt och det vara bara att packa in allt i bilen, städa ut stugan och lämna Romsdalen för den här gången.

P.g.a förkylningen kunde jag inte få ut allt jag hade förväntat mig av årets läger, tex fick jag aldrig chansen att springa upp för trollstigen.

Men jag vet var jag kommer att befinna mig en vecka nästa sommar i alla fall. Området kring Åndalsnes, med Trollstigen, Trollväggen, Troll tindrar mm förtrollar verkligen mig. Det är så skönt att komma bort tillsammans med likasinnade för att träna, prova nya saker och uppleva denna natur.

Låter det som något ni skulle vilja prova? Följ med nästa år! #trollstigencamp14

Hela hänget samlat; Jag, Anki, Pär, Sandra, Toivo, Hans, Nicklas, Fredrik, Bibbi, Johan, Kerstin, Jon, Tom

Kommentarer

Postat av: Fredrik Broman

Publicerad 2013-11-21 22:50:48

Hej,

Tjena Jon, har du möjligtvis denna bild högupplöst?

Fredrik, från Norgelägret.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

e.k.o.running

Ella Kristina Ollonen. Jag skulle kalla mig själv löpare med många järn i elden. Sedan jag 2012 gjorde en klassiker, så har det blivit mer av både cykel och skidåkning. Men det är löpningen jag brinner för, framför allt marathon. Denna blogg är om mig och min träning, mitt liv och mina äventyr och dom jag delar dem med. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela